Gentofte-Rudersdal-undersøgelsen, 2014
Baggrund og beskrivelse
Gentofte-Rudersdal-undersøgelsen er en todelt, kvantitativ spørgeskemaundersøgelse om lærere, it og
læring i folkeskolen blandt alle folkeskolelærerne i de to kommuner. Første del (baseline) blev gennemført i september 2012, mens anden del blev gennemført i maj 2014.
778 lærere ud af 1105 svarende til 68,5% har gennemført undersøgelse 2. Spørgeskemaet består ud over
baggrundsoplysninger (køn, anciennitet, fag, skole mv.) af spørgsmål om
· lærerens syn på adgang til og brug af it hjemme og på
skolen · lærerens syn på egne it-kompetencer · lærerens brug af og syn på it i undervisningen · lærerens syn på it s betydning i undervisningen · lærernes syn på samarbejde og videndeling omkring it på den
enkelte skole · lærerens syn på ledelsens opbakning omkring it på den
enkelte skole.
Forbehold ·
Undersøgelsen er en kvantitativ
spørgeskemaundersøgelse og - analyse af lærernes selvvurderinger og ikke
fx observeret undervisning. ·
Sammenhæng mellem høj lærerscore og god
undervisning er ikke undersøgt, og der kan ikke drages konklusioner herom på
baggrund af undersøgelsen. ·
Undersøgelsen påviser sammenhænge mellem en
række faktorer, fx mellem lærernes egen brug
af it og brug af it i undervisningen, men
undersøgelsen siger ikke noget om, hvad der fører til hvad.
Resultater - opsummering Den følgende
samlede model over Gentofte-Rudersdal-undersøgelsen er kun en indikation, da de
10 skalaer, som undersøgelsen grundlæggende er bygget op omkring, er
usammenlignelige.
Modellen
indikerer, hvilke faktorer der på baggrund af simultane regressionsanalyser
synes at have størst betydning for lærernes brug af it, set ud fra
undersøgelsens samlede resultater. De simultane regressionsanalyser er opstillet
på baggrund af marginale analyser,
jf. det følgende.
De mest betydningsbærende faktorer synes at
være: Tid med it i undervisningen: Der synes at være
størst udbytte hos de lærere, der anvender it 40-80% af undervisningstiden. Tid
med it i undervisningen synes at være undersøgelsens mest dominerende faktor. Køn: Køn har signifikant betydning, men billedet
er ikke entydigt. Generelt afviser undersøgelsen
køns betydning. Mænd opfatter sig mere kompetente end kvinder og oplyser at anvende
it mere. Kvinder ser dog signifikant mere positivt på den rolle it spiller i
undervisningen. Undersøgelsen giver dog samlet indtryk af, at afdeling spiller
en større rolle end køn, idet der er signifikant flere kvinder i indskolingen,
hvor it anvendes signifikant mindre. Mænd og kvinder i udskolingen anvender
generelt it lige meget og på samme måder. Følelsen af at være opdateret it-didaktisk: I jo
højere grad læreren føler sig opdateret it-didaktisk, desto højere scorer i
skalaerne. Afdeling:
It anvendes signifikant mere i udskolingen i forhold til indskolingen.
Herefter følger en række faktorer, som spiller en vis rolle: Anciennitet: Undersøgelsen afviser, at
anciennitet har betydning. De mindst erfarne (unge) lærere, anvender ikke it mere end mere erfarne kolleger. Fag: Matematiklærere anvender generelt mere it
end øvrige faggrupper. Dette resultat er iøjnefaldende, da andre undersøgelser
som ICILS og PISA viser, at det er dansklærerne, der anvender it mest. Hyppigheden af, hvor ofte it anvendes i
undervisningen: De lærere, der anvender it dagligt i undervisningen, scorer
højere. Selvvurdering: De lærere, der føler sig
kompetente til at integrere it i den daglige undervisning, scorer højere. De lærere, der peger på kolleger som kilde til
viden om it, scorer højere (samarbejde). Opdateret
fagdidaktisk: Jo højere grad af at være opdateret fagdidaktisk, desto højere
score.
Undersøgelsen viser endvidere følgende
karakteristika: Lærernes brug af it i forberedelsen og i
undervisningen er overvejende basal: Tekstbehandling, leksika, portaler og
træningsprogrammer dominerer. Informationssøgning er udbredt i undervisningen,
men undersøgelsen efterlader et tydeligt indtryk af en overvejende ukritisk
informationssøgning. Undervisningen i skolen er stadig overvejende traditionel
med klasseundervisning som dominerende aktivitet. Der iagttages et begrænset samarbejde mellem
lærerne om it i undervisningen.
|