ScenariedidaktikForskningsmæssigt og praktisk er scenariedidaktik mit store interesseområde.
Scenariebaserede undervisningsforløb, er forløb, hvor eleverne “… indgår i en praksis, et scenarie, hvor der er nogle at kommunikere med, forskellige opgaver, evt. forskellige roller til forskellige elever samt et reelt produktionsmål” (Bundsgaard, Misfeldt & Hetmar 2012, s. 30). Scenariedidaktik handler altså om at tænke i scenarier, hvor fagligheden anvendes, i stedet for at tænke i isolerede fagligheder. Scenariet skal give en meningsfuld klangbund for det, der skal læres.
Herunder kan du dowlade en såkaldt planlægningsguide til scenariebaserede undervisningsforløb. Guiden støtter læreren i at overskue scenariet og holde et fagligt fokus. Guiden blev oprindeligt udviklet af Jeppe Bundsgaard, og siden har jeg i tre omgange justeret den, bl.a. på baggrund af erfaringerne fra mit ph.d.-projekt.
Planlægningsguide til scenariebaseret undervisning med ON FIRE-modellen
af , Simon Skov Fougt og Jeppe Bundsgaard Variant af planlægningsguiden, rettet mod ON FIRE-forløb
Planlægningsguide til scenariebaseret undervisning
af , Simon Skov Fougt og Jeppe Bundsgaard Du kan også se eksempler på udfyldte planlægningsguides her.
Klassens avis
af , Simon Skov Fougt og Jeppe Bundsgaard Den ene er udarbejdet af tidligere lærer, cand.pæd. Rikke Bundsgaard, adjunkt på UC Lillebælt, Læreruddannelsen i Jelling, og beskriver et avisforløb i dansk i 5.kl.
Rap life in the ghetto
af , Simon Skov Fougt og Jeppe Bundsgaard Den anden er udarbejdet af lærer Sofie Nørgaard Jensen, Tåsingeskolen, og beskriver et forløb om rap i engelskundervisning i udskolingen
Du kan læse mere om scenariebaserede undervisningsforløb i
-
Bundsgaard, Misfeldt & Hetmar (2012): "Literacy i scenariebaserede undervisningsforløb" på Viden om læsning her
-
Hanghøj, Misfeldt, Bundsgaard, Hetmar og Fougt (2017): Hvad er scenariedidaktik? I: T. Hanghøj, M. Misfeldt, J. Bundsgaard, S.S. Fougt og V. Hetmar (red.). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
-
Min ph.d.-afhandling Lærerens scenariekompetence her.
-
Fougt (2013) "Skrivning, situationsdidaktik og storyline"I: Madsbjerg, Sigrid, & Friis, Kirsten (red.): Skrivelyst i fagene. København: Dansk Psykologisk Forlag
-
Fougt (2013) "Situationsdidaktik: Fra teori til praksis. Et casestudie med en intervention" I: Cursiv, Aarhus Universitet (2013)
|