I medierne
Lær dine børn at læse, og de skal nok klare sig. Men hvordan gør vi egentlig det?
Publiceret: 08-08-2022
Interview med Jyllandsposten om læsning i skolen - sammen med bl.a. Anna Skyggebjerg, Lene Storgaard Brok og Ida Geertz-Jensen
Håndbog i scenariedidaktik
Publiceret: 03-06-2022
Podcast om scenariedidaktik, produceret af Maja Jensen fra Videnslyd. Simon Skov Fougt, lektor på DPU ved Aarhus Universitet, præsenterer ”Håndbog i scenariedidaktik”. Det er ikke længere nok at kunne kongerækken udenad og stave fejlfrit. Dagens skoleelever har brug for kompetencer inden for kreativ tænkning og problemløsning. Bogens 40 forfattere viser, hvordan undervisningen kan gøres aktuel og relevant ved at engagere eleverne i virkelighedsnære scenarier.
Læs mere om bogen på www.unipress.dk
Hverdagen ind i skolen- Ny håndbog giver hjælp til mere meningsfuld undervisning
Publiceret: 03-06-2022
Interview på folkeskolen.dk af Pernille Aisinger i anledning af udgivelsen Håndbog i scenariedidaktik
Når digitale læremidler skaber ulighed
Publiceret: 31-03-2022
Interview i DPU's magasin Asterisk om digitale læremidler - sammen med professor Cathrine Hasse
Etik i teknologiforståelse
Publiceret: 23-09-2021
Af Simon Skov Fougt og Morten Raahauge Philipps
Det etiske aspekt ved teknologi og digitalisering bør i undervisningskontekst være på lige fod med det praktiske og juridiske, hvis grundskoleelever og –lærere skal klædes ordentligt på til teknologiforståelse på skoleskemaet, skriver forfatterne til »Scenariedidaktik - et bud på en fagdidaktik«, Morten Raahauge Phillips og Simon Skov Fougt, i dette synspunkt.
Sådan skal faget teknologiforståelse se ud
Publiceret: 27-03-2021
Interview sammen med Jeppe Bundsgaard og Stine Liv Johansen om fremtidens teknologiforståelse
Når virkeligheden giver mening i undervisningen
Publiceret: 17-09-2021
Artikel i Asterix om scenariedidaktik i skolen
Hvad er scenariedidaktik
Publiceret: 14-12-2020
LearnUps julekalender 2020, 13. december, samtaler jeg med Josefine Jack Eiby om scenariedidaktik
Podcast om multimodalitet
Publiceret: 18-02-2020
Denne podcast sætter fokus på multimodalitet med særlig fokus på lydfortællinger. Kia Lundsgaard er lærer, og hun står bag hjemmesiden radiodrama.dk. Vi taler med Kia om, hvordan hun anvender podcast , lydfortællinger og radiodrama i sin undervisning. Vi taler også med Simon Skov Fougt, der er en af forfatterne bag bøgerne "Multimodalitet i skolen" og "Multimodalitet i 1.-6- klasse". Simon hjælper os med, at få hold på begrebet multimodalitet, og han giver bud på, hvorfor og hvordan man skal arbejde med analyse og produktion af multimodale tekster i danskundervisningen.
Fra ABC til www
Publiceret: 19-10-2019
Featureartikel i DPU's magasin Asterisk om digitaliseringen af folkeskolen
Hård kritik af Rambølls 2018-rapport om it i folkeskolen
Publiceret: 20-06-2018
Jeg kritiserer Rambøll-rapporten "Evaluering af indsatsen for it", som jeg har ageret konsulent på for Rambøll
Når it fejler...
Publiceret: 20-06-2018
Lærerne har Plan B klar
Danmarksbilleder - Kulturen på P1
21.2.2018 medvirkede jeg i Kulturen på P1, hvor jeg med udgangspunkt i undervisningsforløb fra Kaliber argumenterer for, hvorfor og hvordan man kan arbejde med Danmarksbilleder i udskolingen
Podcast om scenariedidaktik - Stemmer fra skolen
Publiceret: 14-01-2018
I denne podcast deltager jeg sammen med Mike Juel Taagehøj i en snak om Scenariedidaktik, som bl.a. har været udgangspunktet for vores Kaliber-bogserie, som er udkommet på Alinea
Hvad er scenariedidaktik?
Publiceret: 20-12-2017
Lanceringskonference for antologioen "Hvad er scenariedidaktik?" (red. Hanghøj, Bundsgaard, Misfeldt, Fougt & Hetmar, 2017)
Rap i undervisningen
Publiceret: 24-11-2017
Hvorfor og hvordan skal vi arbejde med rap i undervisningen?
På tur i det københavnske hiphop-miljø, hvor vi møder rapperen Mund De Carlo, der fortæller om at bruge sprog kreativt og MC Einars human beatbox Jesper Wildmand, der står bag projektet Livsbanen.dk, hvor børn og unge kan få succesoplevelser igennem rapmusikken - pakket ind didaktisk af Simon Skov Fougt.
Du finder podcastudsendelsen på iTunes eller via linket >> http://bit.ly/2A2Whv4 🎙
Læremidlernes danskfag
Alle oplæg ved lanceringskonferencen for antologien "Læremidlernes danskfag" på DPU, 24.10.2017
Forsker: »Man er nødt til at gå ud fra, at it ikke virker«
Publiceret: 27-06-2018
Interview i Folkeskolen på baggrund af min ph.d.-afhandling om lærerkompetenceudvikling og it
Scenariebaseret undervisning og Kaliber
Publiceret: 15-03-2017
Interview på Danmarks Læringsfestival 2017 om scenariebaseret undervisning og Kaliber
Hvad vil vi med it i folkeskolen?
Publiceret: 20-06-2018
Interview med Danske Kommuner
Ph.d.-forsvar - Lærerens scenariekompetence. DPU 14.3.2016
Publiceret: 15-08-2016
Mit ph.d.-forsvar på DPU, 14.3.2016 - inkl. diskussion med første opponent, Lektor Thorkild Hanghøj, AAU
Om scenariedidaktik og James Paul Gee
Publiceret: 02-03-2016
Eksemplificering af et scenariedidaktisk forløb i forhold til James Paul Gee. Lavet til literacy.dk
Om James Paul Gees diskurs og læringsbegreb
Publiceret: 02-03-2016
Jeg giver en forklarende uddybning af James Pauls Gees diskursbegreb og hans adskillelse mellem tilegnelse og læring. Lavet til Literacy.dk
iPads i skolen
Publiceret: 08-03-2021
GoMorgen Danmark i diskussion med Lola Jensen om børns brug af iPads
SkoLeStart - MIN MAVE ER EN HØJTALER
Jimmy Solgaard på Radio 24-7 dykker ned i rap med Lars Bukdahl, Hefty og Jøden. Jeg deltager i forhold til brug af rap i undervisningen i sidste del
Hvor it i undervisningen?
Publiceret: 02-06-2014
Hvorfor skal lærerne anvende it i undervisningen i folkeskolen. Del af Rudersdal Kommunes portal for den nye folkeskolereform
Lærerkompetencer og it i undervisningen
Publiceret: 02-06-2014
Hvilke lærerkompetencer er vigtige i (it-basereret) undervisning? Del af Rudersdal Kommunes portal for den nye folkeskolereform
Lærernes samarbejde og digitalisering
Publiceret: 02-06-2014
Om betydningen af lærernes samarbejde om digitaliseringen. Del af Rudersdal Kommunes portal for den nye folkeskolereform
Skoleledelsernes rolle i forhold til digitalisering i folkeskolen.
Publiceret: 02-06-2014
Skoleledelsernes rolle i forhold til digitalisering i folkeskolen. Del af Rudersdal Kommunes portal for den nye folkeskolereform
Udfordringer og potentialer - omsætning af kompleks teori til kompleks praksis
Forelæsning på DPU d. 8.10.2013 om kompleksiteten af omsætning af teori til praksis - første del
Udfordringer og potentialer - omsætning af kompleks teori til kompleks praksis
Forelæsning på DPU d. 8.10.2013 om kompleksiteten af omsætning af teori til praksis - anden del: Opponent Lektor Anna Karlskov Skyggebjerg
Folkemødet 2013 - Situationsdidaktik og it.
Publiceret: 24-06-2013
En meget blæsende fredag på Folkemødet på Bornholm diskuterede jeg it i folkeskolen
|