Gentofte-Rudersdal-undersøgelsen, 2012
Baggrund og beskrivelse
Gentofte-Rudersdal-undersøgelsen er en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse om lærere, it og
læring i folkeskolen gennemført i september 2012 blandt alle
folkeskolelærerne i de to kommuner. 768 lærere (ud af oplyst 1178) har gennemført
hele undersøgelsen, svarende til 65,2%. Spørgeskemaet består ud over
baggrundsoplysninger (køn, anciennitet, fag, skole mv.) af spørgsmål om
· lærerens syn på adgang til og brug af it hjemme og på
skolen · lærerens syn på egne it-kompetencer · lærerens brug af og syn på it i undervisningen · lærerens syn på it s betydning i undervisningen · lærernes syn på samarbejde og videndeling omkring it på den
enkelte skole · lærerens syn på ledelsens opbakning omkring it på den
enkelte skole.
Forbehold ·
Undersøgelsen er en kvantitativ
spørgeskemaundersøgelse og - analyse af lærernes selvvurderinger og ikke
fx observeret undervisning. ·
Sammenhæng mellem høj lærerscore og god
undervisning er ikke undersøgt, og der kan ikke drages konklusioner herom på
baggrund af undersøgelsen. ·
Undersøgelsen påviser sammenhænge mellem en
række faktorer, fx mellem lærernes egen brug
af it og brug af it i undervisningen, men
undersøgelsen siger ikke noget om, hvad der fører til hvad. ·
Undersøgelsen forholder sig ikke til, om nogle
softwares eller hardwares er bedre eller dårligere end andre.
Resultater · Der er stærkt signifikant sammenhæng mellem lærernes egen
brug af it og brug af it i undervisningen. Jo mere it lærerne selv bruger,
desto mere anvender de det i undervisningen (og/eller omvendt). · 91% af lærerne peger på egen brug af it som den
væsentligste kilde til viden om it. Herefter følger kolleger med 69%. · 61,5% af lærerne angiver, at de i undervisningen i ringe
- eller nogen grad har den nødvendige adgang til it, men adgang til it synes at have mindre betydning for brug af it
i undervisningen end lærerens egen brug. · Lærerne anvender generelt it meget i forberedelsen (62% af
lærerne anvender it mere end halvdelen af tiden), mens de i mindre grad
anvender it i undervisningen (16% af lærerne anvender it mere end halvdelen af
tiden). ·
Der er stærkt signifikant sammenhæng mellem
lærerens (it-)faglige og -didaktiske ajourføring og brug af it i
undervisningen. Jo mere opdateret faglighed, desto mere brug af it i
undervisningen (og/eller omvendt). · Der er stærkt signifikant sammenhæng mellem lærernes
samarbejde om it og brug af it i undervisningen. Jo mere samarbejde om it,
desto mere brug af it i undervisningen (og/eller omvendt). · Der er stærkt signifikant sammenhæng mellem skolens
opbakning til lærerne og brug af it i undervisningen. Jo mere opbakning, desto
mere brug af it i undervisningen (og/eller omvendt). · Der er signifikant forskel på omfanget af it-anvendelsen
i indskolingen over mellemtrinnet til udskolingen. It anvendes markant mere i
undervisningen, desto senere i skoleforløbet man kommer (altså mindst i
indskolingen, mest i udskolingen). · Der er generelt signifikant forskel på mængden af mænd og
kvinders brug af it. Mænd oplyser at anvende it markant mere end kvinder. Dette
skal dog bl.a. sammenholdes med, at lærere i indskolingen anvender it markant
mindre end lærerne i udskolingen, og at der procentuelt er flere kvinder i
indskolingen. · Kvinders scorer stiger markant mere end mænds fra
indskoling over mellemtrin til udskoling. Kvinderne i indskolingen udtrykker altså
at anvende it mindst, mens forskellen mellem mænd og kvinder næsten er udjævnet
i udskolingen. · Undersøgelsen viser en jævn fordeling mellem de
forskellige anciennitetsgruppers brug af it. Undersøgelsen afviser altså, at
det er de mindst erfarne (unge) lærere, der anvender it mest. · I forhold til de mest erfarne lærere har samarbejde endnu
større betydning for brug af it i
undervisningen. · Det er ikke muligt at identificere forskellige mønstre i de
forskellige anciennitetsgruppers brug af it, fx at erfarne lærere kun bruger
Office, mens mindre erfarne bruger multimedieprogrammer eller lign. · Matematiklærere scorer generelt højere end andre
fag(grupper)s lærere. · Undersøgelsen viser, at de to kommuner ligger meget lige.
|