Hvad har skrivelyst og dukkleg med hinanden at gøre? En hel del, som Lily Gad beskrev det i en fantastisk bog fra 1932 (Børn på opdagelse i sprogets verden. J.H. Schultz Forlag). Og derfor skal der leges med dukker i hele skoleforløbet:
Med en bevidsthed om ordklasser og sætningsled anvendes syntaks til at klæde dukker af og på og lade dukkerne tage tøj på på forskellige måder, betydningskæder i semantik lader dukkerne skifte tøj, stilistikken viser dukkernes udvalg af tøj, og endelig udvikler retorikkens appelformer og pentagram bevidsthed om, hvilket tøj der passer til hvilken lejlighed. Gennem en kort indføring i de fire videnskabsdiscipliner og med små indlagte genreskriveøvelser gives et bud, der opbygger eller ajourfører deltagerens sproglige værktøjskasse, mens vi leger med dukker.
Målgruppe: Dansklærere 1.-10.kl.
Varighed: 1-6 timer
Simon Skov Fougt. Kontakt pr. mail
|