Artikler
|
Nielsen. B. (red) (2022). Danskdidaktisk opslagsbog. Hans Reitzels Forlag. Opslagene - "Digital kommunikation"
- "Indhold"
- "Kommunikation"
- "Literacy"
- "Multimodale tekster"
|
|
Temanummer af Acta Didactica Norden, høst 2021: Lærerutdanningens undervisningspraksiser på campus. Red. Inga Staal Jenset (UiO), Ida Katrine R. Hatlevik (UiO) & Simon Skov Fougt (AU). Læs mere her.
|
|
Misfeldt, M., Tamborg, A., Fougt, S. S., Allsopp, B. B., Herfort, J. D., (2021). Emerging organizations when implementing a collaborative professional development program. Implementation and Replication Studies in Mathematics Education, 1(2), DOI: 10.1163/26670127-01010010
|
|
Scenariebaseret undervisning. KvaN nr. 119 (2021). Undervisningsformer. Læs mere her.
|
|
Hvad er et (godt) scenarie? Forskerklummen på Nationalt videncenter for Læsning, november 2020. Kan læses her.
|
|
What learning materials reveal about Danish L1 as a school subject. Background, methods and results from a collaborative mixed methods study on learning materials in Danish L1 education. Fougt, S.S., Bremholm, J. & Buch, B. (2020). Introduction to a special issue Special issue Danish as L1 in a Learning Materials Perspective, edited by Jesper Bremholm, Simon Skov Fougt, and Bettina Buch. L1-Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-23. https://l1.publication-archive.com/publication/1/1868
|
|
Danish L1 according to the learning materials used—a quantitative study. Bundsgaard, J., Buch, B. & Fougt, S.S. (2020). Contribution to a special issue Special issue Danish as L1 in a Learning Materials Perspective, edited by Jesper Bremholm, Simon Skov Fougt, and Bettina Buch. L1-Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-31. https://l1.publication-archive.com/publication/1/1869
|
|
Realistic Authenticity. Fougt, S.S., Misfeldt, M. & Shaffer, D.W. (2019). Journal of Interactive Learning Research, 30(4), 477-504. Waynesville, NC: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved June 22, 2020 from https://www.learntechlib.org/primary/p/184664/.
|
|
It og teknologiforståelse i skolen - et sammentænkt begrebsapparat. I K.B Braad & B. Jakobsen (red.) Undervisningskompetence - en studiebog til læreruddannelsen. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
|
|
Temanummer i Acta Didactica Norden: Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen. Årgang 14, 2, 2020. Redigeret af Lise Vikan Sandvik, Anne Berit Emstad, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i samarbejde med undertegnede. Læs mere her.
|
|
"Scenariedidaktik - et bud på en fagdidaktik i Teknologiforståelse". Unge Pædagoger nr. 1, 2020. Læs mere her.
|
|
"Før jeg går kaput, må jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler". Rap og literacy - dansklærerens slaraffenland. I (K. Riis & D. Østergren-Olsen (red.) Literacydidaktik i fagene. I udskolingen. Frederikshavn: Dafolo, 2020
|
|
Scenariebaseret undervisning - hvad, hvorfor og hvordan gør du? Artikel til det EMU med en hurtigt guide til læreren (2019). Kan læses her.
|
|
Digital literacy - a systematic qualitative review
Publiceret: 18-12-2018
Læring og Medier nr. 19, 2018. Skrevet sammen med Andreas L. Tamborg og Jonas Dreyøe. Artiklen præsenterer en gennemgang af, hvordan begrebet digital literacy anvendes i forskningen
|
|
Fougt, S.S., Siebert-Evenstone, A. L., Eagan, B., Tabatabai, S., & Misfeldt. M. (2018). Epistemic network analysis of students’ longer written assignments as formative/summative evaluation. In Proceedings of the International Conference on Learning Analytics and Knowledge, Sydney, Australia, March 2018 (LAK’18), 5 pages
|
|
Unpacking the domains and practices of game-oriented learning
Publiceret: 21-11-2018
Af Hanghøj, T., Misfeldt, M., Bundsgaard, J. & Fougt, S. S. (2018). Unpacking the domains and practices of game-oriented learning. In: Arnseth, H. C., Hanghøj, T.,Henriksen, T. D., Misfeldt, M.,Ramberg, R. & Selander & S.(Eds).Games and Education: Designs in and for Learning. Leiden: Brill.
|
|
Læremidler i danskfaget.
Skrevet sammen med Bettina Buch og Jesper Bremholm. Blivklog.dk, 2017. Læs artiklen her.
|
|
Hvad siger læremidlerne om danskfaget?
Skrevet sammen med Bettina Buch. Blivklog.dk, 2017. Læs artiklen her.
|
|
Scenariebaseret undervisning. Modsætningen mellem ideal og virkelighed.
I Læsepædagogen nr. 6, december 2017
|
|
Scenariebaseret undervisning. Blivklog.dk, 2017
|
|
Fagdidaktisk reflekteret integration af it
I Hedegaard, K.M., Kvols, A.M. & Petersen, B.V. (red.): Pædagogik og lærerfaglighed – 18 bidrag. Aarhus: Klim, 2017
|
|
Eleven som kritisk undersøger
Skrevet sammen med Rasmus Fink Lorentzen, VIA. I Bundsgaard, J. & Hansen, T.I. (red.): It-didaktik i teori og praksis. Elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv. Frederikshavn: Dafolo
Anmeldelse
Læs anmeldelse af bogen
|
|
Eleven som målrettet og kreativ producent
Skrevet sammen med Rasmus Fink Lorentzen, VIA. I Bundsgaard, J. & Hansen, T.I. (red.): It-didaktik i teori og praksis. Elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv. Frederikshavn: Dafolo, 2016
Anmeldelse
Læs anmeldelse af bogen
|
|
Interaktive assistenter i praksis Skrevet sammen med professor MSO, ph.d. Jeppe Bundsgaard, AU. I: Læremiddeldidaktik nr. 7. Odense: Læremiddel.dk, 2015.
|
|
Subvision - kompetenceudvikling i praksisfællesskaber.
Skrevet sammen med stud.pæd., lærer Tatjana Novovic og professor MSO, ph.d. Jeppe Bundsgaard. I: Bro, B., Boelt, V. og Jørgensen, M. (red.). Vejledning - teori og praksis. Kvan 2014.
|
|
Simon siger til Læsepædagogen: Se en so, siger Søren. Fuck dig, siger Mette. Og så gik de ned til en sø og spiste en is Om multimodal læsning og skrivning på mellemtrinnet og i udskolingen. Literacy er det nye sort. I: Læsepædagogen nr. 5, oktober 2014
|
|
Situationsdidaktik - fra teori til praksis. Et casestudie med en intervention Med et interventions-casestudie redegør denne artikel for to udfordringer, en lærer står over for, når kompleks teori om god undervisning skal omsættes til praksis.
I: Rørbech, H. (red.) (2013): Didaktiske destinationer. Cursiv nr. 12. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet Artiklen kan hentes fra Cursivs hjemmeside
|
|
Skrivning, situationsdidaktik og storyline Artiklen præsenterer "situationsdidaktik" som almendidaktisk begreb, men her med fokus på faglig skrivning. Det eksemplificeres med to storylineforløb til overbygningen, "Besat" til historie og "Europia" til samfundsfag, som kan downloades her. I: Madsbjerg, Sigrid, og Friis, Kirsten (red.) (2013): Skrivelyst i fagene. Dansk Psykologisk Forlag
|
|
Teksten er en åben dør Med Steen Steen Blichers novelle "Hosekræmmeren" som eksemplarisk tekst præsenterer artiklen litterære tilgange som vej ind i "svær" litteratur. I: Østergren-Olsen,Dorte og Herholdt,Lene (red.) (2012): Litteraturlyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag
|
|
Skrivelyst og dukkeleg Om syntaks, semantik, stilistik og retorik som indfaldsvinkler til skrivelyst. Og så leges der med dukker.
I: Madsbjerg, Sigrid, og Friis, Kirsten (red.) (2011): Skrivelyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag
|
|
Interaktionsbaseret samtaleanalyse af undervisning - en model til beskrivelse, analyse, vurdering, kategorisering og sammenligning af undervisningskontekster".
Analysemodellen kan downloades her. I: Synsvinkler - tidsskrift for nordisk litteratur og sprog nr. 43, 2011. Tema: Diskurs. Red. Svendsen, Jesper Tinggaard; Wederkop, Maj og Sørensen, Jakob Kroggaard.
|
|
Du skal aldrig gi' en fuck for nogen so Om rap i danskundervisningen.
I: Madsbjerg, Sigrid, og Lund, Henriette Romme (red.) (2010): Læselyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag
|
|
En metafor er stadig en metafor, selvom den bliver leveret med et beat Om
rap i danskundervisningen. Om genreskredet mellem fiktion og
virkelighed i raptekster, og om brug af rap på lige fod med traditionel
lyrik.
I: Crossover - når genrer skrider. Dansklærerforeningen, Fællesskrift 2007
|
|
|